Zoek
Sluit dit zoekvak.
KZ3 2020 NB 5 e1597750483123

24/7 Bereikbaarheid voor jonge ouders

Op 1 mei 2020 startte de 24/7 bereikbaarheid van organisaties voor jeugdgezondheidszorg (JGZ) in Nederland. Ouders van jonge kinderen kunnen nu 24 uur per dag, zeven dagen per week vragen stellen via chat, telefoon of beveiligde WhatsApp en krijgen dadelijk antwoord of advies. Dit blijkt in een behoefte te voorzien: al in de eerste weken kwamen er buiten kantoortijden enkele honderden vragen binnen.

Tijdens kantooruren beantwoorden JGZ-verpleegkundigen de vragen, buiten kantoortijdens zijn dat verpleegkundig zorgcentralisten van Zorgcentrale Noord (ZCN) in Beilen, ook verantwoordelijk voor persoonsalarmering, medicatiecontrole, zorgtechnologie en online bereikbaarheid voor meer dan honderd zorgorganisaties. Grote en kleine vragen krijgen een antwoord, er wordt meegedacht met een oplossing en wanneer het nodig is wordt doorverwezen, bijvoorbeeld naar het consultatiebureau of de huisarts. Opvallend veel mensen stellen de vraag via de chat of WhatsApp, een manier die helemaal bij de huidige tijd en de online maatschappij past.

Eerder klopten veel jonge ouders buiten kantoortijden aan bij de huisarts met vragen over hun kindje, vooral over voeding en ouderschap. Vragen die niet per definitie door een huisarts beantwoord hoeven te worden. Vanuit de landelijke beweging De Juiste Zorg op de Juiste Plek wilde ZCN buiten kantooruren JGZ toegankelijker maken. Tegelijk startte het landelijke project vanuit het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ) waarbij JGZ-organisaties 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar zijn. Bij dit project heeft ZCN aansluiting gezocht. Alle JGZ-organisaties en / of GGD’en in Nederland zijn bij het NCJ aangesloten, waardoor ZCN landelijk ingezet kan worden. Daarbij biedt een landelijk roosten voor 24/7 dienstverlenging veel meer mogelijkheden en minder belasting per organisatie dan wanneer iedere organisatie die voor zichzelf regelt.

Bron: ZCN

Kraamzorg abonnement