Zoek
Sluit dit zoekvak.
Schermafbeelding 2016 01 06 om 09.44.03

FBTO past reclame aan na klacht kraamzorgsector

Zorgverzekeraar FBTO heeft zowel haar televisie- als radioreclame aangepast naar aanleiding van een klacht vanuit de sector kraamzorg. In de reclame van FBTO over de zorgverzekering voor 2016 gaat het onder meer over kraamzorg. Volgens de reclame zou de kans klein zijn dat twee mannen behoeft hebben aan kraamzorg. Misleidend en neigend naar discriminatie van homoseksuelen, vonden kraamzorgorganisaties Nederlandse Beroepsvereniging voor Kraamverzorgenden (NBvK), Kenniscentrum Kraamzorg (KCKZ) en Bo Geboortezorg misleidend. “Tenslotte kunnen natuurlijk ook homoseksuelen behoefte hebben aan en gebruik maken van kraamzorg, bijvoorbeeld via adoptie”, stellen de organisaties in een verklaring.

Kraamzorg in het basispakket
FBTO doet het volgens de sector ook voorkomen alsof kraamzorg niet in de basispakket zit en het mogelijk is om niet aan kraamzorg mee te betalen. “Dit is absoluut niet correct, gezien de plek van kraamzorg in de basisverzekering en het solidariteitsbeginsel waarop de zorgverzekering in Nederland is gebaseerd. ledere burger is verzekerd voor kraamzorg en betaald daar dus ook aan mee, net als aan bijvoorbeeld wijkverpleging. Overigens is dit jaar nogmaals bekrachtigd door minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat kraamzorg noodzakelijke zorg is en daarmee in het basispakket hoort”, aldus de sector.

Niet de intentie
In een brief aan de kraamzorgorganisatie zegt FBTO het zeer te betreuren dat de reclame die FBTO momenteel uitzendt als onjuist kan worden ontvangen. Ze geeft aan dat het beslist niet de intentie is om mensen te misleiden. Maar zegt wel te begrijpen dat de commercial anders geïnterpreteerd kan worden dan bedoeld door FBTO. FBTO heeft dan ook besloten de betreffende tv- en radiocommercial niet meer in deze vorm uit te zenden. “Er is gekozen om deze zo snel mogelijk te vervangen voor een andere versie waarin alleen melding wordt gemaakt dat FBTO geen uitgebreide (aanvullende) pakketten heeft en de consument zelf – naast de basisverzekering – kan kiezen uit modules die bij hem/haar passen.”

Bron: Skipr

Kraamzorg abonnement