Zoek
Sluit dit zoekvak.
Prematuur aandachtsproblemen W

Premature baby’s en latere aandachtsproblemen

Baby’s die prematuur geboren worden hebben een moeizamere start dan baby’s die op tijd worden geboren. Bovendien hebben zij op langere termijn een verhoogd risico op ontwikkelingsproblemen. Dat blijkt uit het proefschrift van Lilly Bogičević van de Universiteit Utrecht, die de aandachtsvaardigheden van prematuur geboren kinderen van babytijd tot adolescentie onderzocht. Hierbij ging de aandacht vooral uit naar kinderen die één of twee maanden te vroeg geboren zijn. Er is daarbij geen sprake van een type aandachtsprobleem, maar er zijn variaties in de aanwezigheid, ernst en het type probleem. Zeker vijftig procent van de prematuur geboren kinderen had langdurig last van zwakkere aandachtsvaardigheden. Daarnaast ontdekte de onderzoekster dat de ontwikkelingsfase van het kind samenhangt met het soort aandachtsprobleem. Jongere kinderen hadden bijvoorbeeld vaker problemen met oriëntatie en het vasthouden van aandacht, kinderen van twaalf tot dertien jaar hadden vaker complexe aandachtsproblemen, vooral op het gebied van verschuiven en verdelen van aandacht.

Om aandachtsvaardigheden op de langere termijn te kunnen voorspellen is het nodig om de hersenontwikkeling, gezinsomgeving, taalbegrip en aandachtsvaardigheden op peuterleeftijd in de gaten te houden. Daarom pleit Bogičević voor ene vroege monitoring en beoordeling van de aandachtsvaardigheden bij prematuur geboren kinderen.

Bron: uu.nl 

 

Kraamzorg abonnement