Zoek
Sluit dit zoekvak.
Babywijzer

schijf van vijf: ontwikkeling baby

Vijf tips, waarbij contact met de baby centraal staat, moet als een schijf van vijf tussen de oren van ouders komen. Belangrijk, want 60% van de Nederlanders is zich er niet van bewust dat tussen het eerste en vierde levensjaar de fundamenten voor de latere sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling worden gelegd. De tips zijn: aankijken, praten, spelen, rust en vasthouden. Een landelijke campagne, getiteld Baby Wijzer, moet de schijf van vijf voor opvoeding op de kaart zetten.

Het idee voor de campagne is ontwikkeld door Stichting de Nationale DenkTank. De stichting constateert dat de informatie die ouders krijgen van verloskundigen en consultatiebureaus nauwelijks over de ontwikkeling van baby’s en peuters gaat, terwijl ouders hier juist een ondersteunende rol in spelen. De landelijke bewustwordingscampagne Baby Wijzer kan in deze omissie voorzien.

Naast informatie over de ontwikkelingspiek van het jonge kind, biedt de campagne vijf praktische en essentiële tips ter ondersteuning van deze ontwikkeling. Onderdeel van de campagne is de BabystAPP, een app die helpt van dagelijkse bezigheden leermomenten te maken. De Baby Wijzer maakt Nederland bewust van het belang van de ontwikkelingsperiode van kinderen tussen de nul tot vier jaar en helpt ouders en verzorgers op een speelse manier te investeren in de latere ontwikkeling van kinderen.

Stichting de Nationale DenkTank wil met concrete oplossingen maatschappelijke impact realiseren. Dat doet de stichting door elk jaar met twintig jonge academici vanuit totaal verschillende studieachtergronden een maatschappelijk probleem te lijf te gaan. De campagne Baby Wijzer is een van de ideeen uit het eindrapport ‘Leer Wijzer’dat op 7 december is gepresenteerd. De stichting is nu op zoek naar producenten en verkopers van producten voor jonge kinderen, landelijke oudercommissies en andere partijen die de Baby Wijzer landelijk op de kaart willen zetten.

Bron: vakblad vroeg

Kraamzorg abonnement